Nosiť tričko s logom Igora Matoviča

Autor: Jozef Jofo Viskupič | 26.2.2016 o 18:53 | (upravené 26.2.2016 o 20:51) Karma článku: 7,53 | Prečítané:  2087x

Politika. Prostredie s vysokým rizikom nákazy. Vyžaduje vysokú odolnosť ochranného skafandra. Poslanecké odpočítanie snáh, zámerov, práce považujem za slušné a za možnosť naznačiť, či ochranný odev nestratil funkčnosť. Posúďte.

Stretávam sa s názorom, že sa len priživujeme na problémoch učiteľov, sestier, nevytvárame žiadne alternatívy a len umelo nafukujeme už aj tak prehnité prostredie. Vraj len upozorňujeme na prešľapy a pritom neponúkame alternatívne a efektívne riešenia.

V ostatných týždňoch čítame o akože aktivite niektorých "tiež poslancov", ktorí si prišli v parlamente len odsedieť niekoľko minút, bez žiadnej pridanej hodnoty a svoju celú energiu zameriavali len na sledovanie „palca osudu", ktorý sa pohybuje buď nahor alebo dolu.

Palec osuduPalec osudu

Sledujem aj názory, že aktivita hnutia OĽANO, by nemala byť pozitívne vnímaná, keďže je braná len ako hádzanie nepripravených fráz a návrhov do parlamentu.

Aktivita? Ťažká kategória. V merateľných ukazovateľoch sme kraľovali vo všetkých oblastich. Boli otázky, ale odpovedí sme sa za ostatné roky nedočkali. Boli stovky návrhov, tém, neskutočnej snahy. Bolo to márne? Nuž. Ak by návrhy boli prijaté znamenali by zásadnú zmenu pre slovenskú spoločnosť a atmosféru v nej, politický systém, kultúru, ekonomiku. Ľudia by ich nielenže pozitívne pocítili, ale zmeny by sa zobrazili na celkovej kondícií, motivácii a žitej reality na Slovensku.

Pre potreby tohto textu „odpočítavam“ niekoľko z nich

 

SOCIÁLNE BALÍČKY DO KAŽDEJ DOMÁCNOSTI

Vládne sociálne balíčky, momentálne už tretej generácie, prestavujú volebnú návnadu (miliardovú korupciu) vládnej strany, ktorá – ako verí – im prinesie želané hlasy. Avšak keby sa len odosobnili od svojich zvykov udržiavaním dobrých vzťahov s oligarchickou smotánkou a monopolmi, ľahko by našli financie, ktoré by nemuseli zadlžovať náš štát, nás samotných, ako aj budúce generácie. Nevideli poklad, ktorý im ležal priamo pri nohách a skrýval sa v našich bytoch a domoch. Je ním energia.  Každý z nás vie, že ročné výdavky za teplo môžu dosahovať stovky eur na domácnosť ročne a určite sa niekto z vás stretol s tým, že jeho blízki, priatelia mali smolu a stali sa rukojemníkmi vo svojich vlastných bytoch. Áno, rukojemníkmi teplárov vo vlastných bytoch, s nemožnosťou odpojiť sa.

V ostatných mesiacoch som trikrát predložil novelu zákona, ktorá by ľuďom zlacnela teplo a vrátila slobodu pri rozhodovaní. Podporil petíciu, ktorá bola odovzdaná prezidentovi republiky, žiadal ministrov o návrh na zrušenie zákona a zároveň zaslal podanie na Ústavný súd s cieľom zrušenia zákona. Ľudia majú právo rozhodnúť sa, či sa chcú odpojiť od teplárov, ktorí sa správajú arogantne, sú drahí a podnikajú na cudzom majetku.

LINKY:

 http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=5233

 http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=5442 

 http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=5690

 

NAŠA KULTÚRA – NAŠA BUDÚCNOSŤ – NAŠE HODNOTY

Je veľa pokladov, ktoré naša vládna strana nevidela alebo nechcela vidieť pri bohapustom rozkrádaní hodnôt spoločnosti a verejných zdrojov. Ďalším pokladom, ktorý sa potáca na papieri, a ktorý skrýva obrovský potenciál nielen pre našu ekonomiku, ale aj naše mladé generácie, je kultúrno-kreatívny priemysel. Priemysel, ktorý generuje 2,5 krát vyššiu zamestnanosť, ako automobilový priemysel, čo vytvára vyšší počet miest, než sektory, akými sú spracovanie kovov, oceliarstvo, telekomunikácie či chemický priemysel. No potrebuje zmenu fungovania inštitúcií, silnú verejnú podporu, vzdelanú populáciu, zodpovedajúci legislatívny rámec. Tieto kritéria však nie sú na Slovensku dostatočne naplňované a niektoré sú stále len na papieri (http://jozefviskupic1.blog.sme.sk/c/397761/kreativny-minister-propagandy.html). Preto som sa zasadil za to, aby sa kultúre a kreatíve vytvoril efektívny a funkčný mechanizmus financovania, aby namiesto troch zle fungujúcich fondov vznikol jeden fond s jednou sústavou orgánov a jedným modelom financovania.

Stojím si za názorom, že kreatívnych ľudí na Slovensku nemáme len v literatúre, hudbe a výtvarnom umení, ale aj v iných sférach kultúry a kreatívy, ktoré začínajú vytvárať veľký potenciál pre našu ekonomiku. Preto zavedenie financovania kultúrneho fondu, nielen zo zdrojov RTVS (koncesionárske poplatky), ale aj zo štátneho rozpočtu, komerčných rozhlasových a televíznych vysielateľov, prípadných donorov (potrebné prijať zákon o spozoringu) som presadzoval návrhom tohto zákona. Benefitom pre kreatívnych ľudí by bolo zrušenie 2% príspevku z ich hrubého autorského príjmu.

LINK: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=5717

Pri tvorbe kreatívneho prostredia však nesmieme zabudnúť aj na hudobný priemysel, ktorý môže ožiť. Mladé kapely potrebujú dostať priestor. Vždy, aj mimo môjho pôsobenia v parlamente, som stál za podporou hudobnej sféry a zastával názor, že postupný nárast hrateľnosti slovenskej a hlavnej novej slovenskej hudby by prispel k podpore miestnej kultúrnej tvorby, k zachovaniu kultúrnej rozmanitosti, podpore predaja domácich hudobných diel, či zvyšovaniu propagácie nových hudobníkov. Moja snaha síce nevyšla nazmar, no smotanu za nápady, podnety a hodiny strávené nad vytváraním efektívneho modelu mi vyfúkli z kredenca vládni poslanci.

LINK: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=4339

Náš kultúrny gén však neleží len na nových a kreatívnych ľuďoch, ale aj na historických a monumentálnych dielach našich umelcov. Upriamil som taktiež moju pozornosť na ochranu kultúrnych pamiatok, o ktoré by Slovensko nemalo prísť, ak by zákon už z roku 2012 bol prijatý. Reagoval som na situáciu objavujúcu sa v praxi, hlavne v zahraničí, ktoré mohli spôsobiť, že Slovenská republika príde o svoje kultúrne pamiatky, vyvezené alebo zapožičané do iných štátov. Keďže sme sa nepoučili na cudzích chybách a poslanci Smeru zákon odmietli, museli sme o niekoľko pamiatok prísť.  Nepoučili sme sa a nepredišli sme zlyhaniu ministerstva kultúry a kultúrnych inštitúcií na Slovensku. A prišli napríklad o Berniniho.

Toľko k prioritám. Legislatívna smršť, poslanecké prieskumy, pozmeňovacie návrhy, práca vo výbore, ako aj vystúpenia k legislatívnym návrhom od rezortného ministra – tu alebo tu.

 

VEĽKÉ – MALÉ SLOVENSKO V SPOLOČNEJ EURÓPE (EURÓPSKE ZÁLEŽITOSTI)

 

Ficove národné záujmy

V posledných mesiacoch sa vzťah predsedu vlády smerom k Európskej únii diametrálne zmenil, dokonca sa odvážil podať žalobu, ktorá, ako verí, vyrieši problémy neefektívneho mechanizmu povinných kvót. Paradox? Sme zvyknutí na akési automatické prijímanie všetkých návrhov legislatívnych aktov Európskej únie zo strany slovenského zákonodarcu a napríklad v roku 2012 sme sa ohradili až 1-krát, za celé obdobie platnosti Lisabonskej zmluvy 4-krát. Chcel som to zmeniť. O čo ide: „Do ôsmich týždňov od doručenia návrhu legislatívneho aktu v úradných jazykoch Únie môže ktorýkoľvek národný parlament alebo ktorákoľvek komora národného parlamentu poslať predsedom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie odôvodnené stanovisko s uvedením dôvodov, pre ktoré sú presvedčení, že daný návrh nie je v súlade s národnými alebo regionálnymi záujmami Slovenskej republiky.“  Ľudsky povedané, ak zlyhá väčšina v našom európskom výbore a nemá záujem pripomienkovať zákony z EÚ, mohla by žltú alebo oranžovú kartu (zdržanie alebo nepokračovanie) predložiť aj tretina poslancov EÚ výboru. Nemali by sme byť v predklone pred zákonmi, ktoré z EÚ prichádzajú, ale mať možnosť ich naozaj ovplyvniť. Reálna možnosť však ostala len na úrovni mojej iniciatívy, ktorá sa nestretla s porozumením, naše národné záujmy sú zastupované predsedom vlády, ktorý svoju kompetentnosť stavia na vydávaní schizofrenických vyhlásení pre alebo proti EÚ a to do tej miery, ako mu to dovoľujú jeho stranícke preferencie.  

LINK: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=4880

Nech vieme, čo prijímame z Európy

V podobnom duchu som začal presadzovať aj väčšiu informovanosť a otvorenosť pri prijímaní európskych zákonov, keďže väčšinu legislatívy už preberáme z EÚ a naša krajina ani netuší, čo je pre jej fungovanie záväzné. Preto som presadzoval vytvorenie databázy, v ktorej by boli zverejňované všetky materiály prístupné nielen pre orgány štátu a ich pracovníkov, ale hlavne pre širokú verejnosť, mimovládne organizácie, orgány súdnej moci a pod.  

LINK: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=4909

Slovenskí europoslanci v utajení 

Odpočet niektorých európskych poslancov je na bode mrazu, až na prípady, keď si dajú tričko Marilyn Monroe a média si to všimnú. Cieľom mojej iniciatívy bolo umožniť vystúpenie akéhokoľvek europoslanca v parlamente bez toho, aby čakal na povolenie vládnej väčšiny. Moja snaha sa nestretla s pochopením aj napriek tomu, že viacerí europoslanci by takúto možnosť privítali a paradoxne aj tí sociálnejší.

LINK:  (http://hn.hnonline.sk/slovensko-119/flasikova-benova-je-sklamana-z-pasku-nepovolil-vystupenie-europoslancov-625156)

Vyžeňme ich bez možnosti voliť

Navrhoval som niekoľko dôležitých úprav zákona, ktoré by umožnili Slovákom pracujúcim, študujúcim a žijúcim v zahraničí zúčastniť sa na všetkých voľbách. Zároveň som podporil iniciatívu a spustenie petície, ktorú rozbehli Slováci žujúci v zahraničí na zavedenie možnosti voliť zo zahraničia elektronickou formou. Moja snaha ostala pri chodení na stretnutia s ministrom vnútra ako na hodiny klavíra, kde sme sa nedohodli takmer na ničom. Pretože ak by minister Kaliňák chcel naozaj pomôcť dobrej veci, tak by zapracoval do novely zákona možnosť voliť v zahraničí na ambasáde, alebo poštou a určil by termín, kedy bude možné hlasovanie aj cez internet pre všetky voľby. Preto si dovolím tvrdiť, že je mimoriadne cynické, keď vládna strana oblepí celú krajinu plagátmi svojho prezidentského kandidáta s mottom „Pripravený pre Slovensko“, a pritom tretina mladých je tiež „pripravená“, ale opustiť vlasť, lebo nemá prácu. Vyženú ich, a ešte im neumožnia voliť namiesto toho, aby prispeli k zmene ich situácie.

Opäť prví medzi poslednými v Európe

Ani po 13 rokoch v Európskej únii a po 8 rokoch od prijatia eura nemáme doriešenú otázku povinných konzultácií poslancov s ECB a to aj napriek tomu, že už v minulosti nás na to upozorňoval prezident Európskej centrálnej banky. Slovensko je tak jedinou krajinou eurozóny, ktorá tento mechanizmus v rokovacom poriadku alebo v iných zákonoch nemá a poslanci môžu zasahovať do otázok Eura ako spoločnej meny bez odborných stanovísk.

LINK: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=4946

 

PRIAMA DEMOKRACIA A ŽIVOTASCHOPNÝ POLITICKÝ SYSTÉM

Menej bábok (opičiek) v parlamente

Za posledné roky sme boli zvyknutí na hlasovanie  „palca“ pani „L“. Z poslanca, ktorý získal dôveru od občanov Slovenska sa stal len obyčajný „tlačiar tlačítok“ a jeho práca sa stala obmedzená rozhodnutiami väčšiny. Mojim cieľom pri prekladaní návrhu zákona bolo umožnenie každému poslancovi vykonať poslanecký prieskum na základe podnetu občana. Zavedenie tohto inštitútu by skutočne dalo poslaneckému mandátu váhu, riešili by sa skutočné zlyhania úradov a verejnej správy, a občan by v poslancovi získal reálneho zastupiteľa, schopného riešiť jeho problémy. A práve toto, myslím si, je kameň úrazu pre našich „palčiakov“. Im vyhovuje, že v súčasnosti sa poslanecký prieskum znížil na úroveň podávania chlebíčkov a kávičiek, keďže nikomu sa nechce odpovedať na nepríjemné otázky, ktoré by mohli niečo odhaliť.

 LINK:  http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=4161

Pracujú poslanci?

Premnoženým druhom v našom parlamente nie sú len „palčiaci“, ale aj agenti v utajení, ktorí obchádzajú povinnosť účasti na schôdzach, orgánoch parlamentu (podpisová aféra, demontáž kamery). Mojou snahou bolo tento systém zmeniť a zaviesť efektívny dochádzkový systém aj pre poslanca s využitím už existujúcich čipov v hlasovacích kartách. Jednoducho by stačilo iba zaviesť povinnosť pre poslancov zaregistrovať sa pri svojom príchode, tak ako to robia aj bežní zamestnanci. Samozrejme, návrh bol odmietnutý. Aj napriek tomu sa mi podarilo zaviesť portál www.nrsr.tv, kde je možné sledovať poslancov zo všetkých záberov kamier a mať tak možnosť si vypočuť od palčiakov a agentov v utajení, že ak vyhráš voľby, môžeš všetko.

LINK: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=4051

Nečakajme na „úsvit“, majme priamu demokraciu už teraz I.

Aj keď nás volíte, nemalo by to znamenať, že nám dávate mandát na to, aby sme 4 roky rozhodovali len my o tom, čo je dobré pre našu krajinu a pre vás. Preto som stál za návrhom zákona, ktorý by dával možnosť skupine najmenej 15 000 občanov iniciovať zákonodarný proces. Návrh zákona, ktorý by bol prílohou petície podpísanej občanmi a sledoval posilnenie priamej demokracie, umožnenie verejnosti výrazným spôsobom prejaviť svoj hlas pri správe vecí verejných, posilnenie účasti občanov na tvorbe právnych predpisov, zvýšenie dôvery verejnosti v NR SR a podporu občianskej aktivizácie.

Nečakajme na „úsvit“, majme priamu demokraciu už teraz II.

V ostatných dňoch môžeme spoločenskú apatiu doslovne krájať – je zapríčinená nielen závažnými kauzami, či protestami, ale v samotnej nedôvere občanov v pozitívne kroky, či zmenu smerovania Slovenska. Stav občianskej spoločnosti tak narastá a padá, ako sa mení vláda. Návrh, ktorý som predkladal, mal toto zmeniť: z pozície voliť a byť volený – živiť a byť živený, sa mal stať plnoprávny vzťah, v ktorom by mala byť do rúk občanov Slovenska vložená možnosť „navrhovania“ svojich zákonov. Respektíve zasadzoval som sa za zmenu, ktorá by rozšírila oblasti referenda, a predmetom by mohla byť aj otázka prijatia alebo zmeny Ústavy SR, ústavného zákona a zákona, kde by jeho výsledok vyhlasoval ako zákon prezident.

LINK: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=5779

Nečakajme na „úsvit“, majme priamu demokraciu už teraz III.

Od začiatku pôsobenia v parlamente som presadzoval zvyšovanie a posilňovanie práv občanov zúčastňovať sa nielen na veciach verejných, ale na kontrole politikov. Občania by mali mať možnosť efektívne ovplyvňovať veci týkajúce sa našej krajiny, ktorú im zaručuje aj ústava. To bolo cieľom aj návrhu zákona, ktorý som predkladal. Cieľom novelizácie bolo nielen posilnenie práva občanov zúčastňovať sa na správe vecí verejných, ale aj posilnenie účasti na rozhodovacích procesoch, a to cez inštitút, ktorý by mal byť záväzný pre parlament a musel by byť vyhlásený rovnako ako zákon. Tento mechanizmus by umožnil občanom spolurozhodovať o osude ich vlastného štátu a to oveľa jednoduchšie a spravodlivejšie. Tento návrh zákona nebol podporený, a zrejme niektorým bytostne záležalo (viď link: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=schodze/hlasovanie/hlasklub&ID=33140)  na tom, aby nebol nielen úspešný, ale aj aby občania nemali priamu moc jeho kontroly a zodpovednosti.

LINK: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/cpt&ZakZborID=13&CisObdobia=6&ID=734

 

Hmotná zodpovednosť politikov

Verejné blaho je dôležité, v súčasnosti aj pre nášho premiéra, i keď zvrátene (tu), no nakladanie s verejnými prostriedkami a majetkom štátu ho až tak netrápi. Až dovtedy kým sa nejedná o zákazky šité na mieru jeho oligarchom, financmajstrom, alebo skrátka len dobrým známym.

Minulý rok sme podali návrh, ktorý by ochraňoval nielen verejný záujem, ale aj verejný majetok, s cieľom zabránenia škôd na štáte, keďže počas panovania vládnej strany bola verejnosť svedkom vzniku viacerých závažných káuz, no bola zároveň aj svedkom ich zániku, zmiznutia a zamietnutia pod koberec a nikdy nebola vyvodená žiadna zodpovednosť. Nemyslím tým politickú zodpovednosť, kde sa len vymenia nominanti alebo ministri, ktorí následne stále zostávajú vo vysokých funkciách na slovenskej alebo "bruselskej" úrovni, ale hmotná zodpovednosť za neefektívny, korupčný výkon verejného činiteľa. Samozrejme, takýto zákon by dal po rukách všetkým politikom, a preto prijatý nebol.

LINK: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=5750

 

Dajme im možnosť prejaviť sa....

Naša mladá generácia stojí pevne na zemi a je veľmi aktívna a iniciatívna, čo sa týka spoločenských tém či problémov. Ich rozumová vyspelosť už viackrát dokázala pozmeniť ich postavenie v rámci spoločnosti, znižovala sa kvôli nej hranica veku vo vzťahu k trestnej aj priestupkovej zodpovednosti. No jedna zodpovednosť sa jej stále upiera, a to vyjadrenie svojho názoru – vyjadrenie svojej voľby. Preto som podal návrh zákona znižujúci právo voliť na hranicu 16 rokov. Hlavné dôvody, ktoré ma k tomu viedli, bola rozumná vyspelosť dnešnej mladej generácie, ktorá sa začína aktívna zapájať do vecí verejných, či už prostredníctvom študentských rád, alebo cez zvyšovanie záujmu o osude tejto krajiny. Prečo by mala byť mladým ľudom upieraná ich voľba rozhodnúť sa, keď v súčasnosti na Slovensku volebným právom disponuje aj niekoľko desiatok tisíc ľudí s neukončeným základným vzdelaním?

LINK: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/cpt&ZakZborID=13&CisObdobia=6&ID=1528

Keď nefunkčnosť vyhovuje ....

Určite si pamätáte ako pán premiér pred 16 rokmi (2005) ako aj 6 rokmi (2010) víťazoslávne a vehementne prezentoval zákon o pôvode majetku zo svojej dielne ako ten, ktorý zatočí so všetkými zlodejmi a gorilami na našom Slovensku. Asi pri jeho predkladaní a schvaľovaní uviedol malú poznámku pod čiarou, ktorú si nikto nevšimol, a tá znela: „Ale mňa sa tento zákon nebude týkať, keď budem vo vláde“. V súčasnosti účinnosť zákona o preukazovaní pôvodu majetku je nulová, pretože aj keby sa proti nejakej osobe začalo konanie, prevedú svoje majetky na iné osoby, ukryjú do schránok a tým sa stávajú finančne „nemajetní“ a polícia či prokuratúra zastavuje celé konania. Preto sme navrhli, aby sa tento zákon nielenže upravil, ale stal sa efektívny pri hľadaní zlodejov v našej krajine, vláde. Samozrejme, že návrh nebol vládnou stranou opäť ako iné podporený. Veď komu by sa chcelo znižovať hranicu z pol milióna euro (1500 násobku minimálnej mzdy) aspoň na 300 000 eur (1500-násobku sumy životného minima)? Samozrejme nikomu, veď zatiaľ podľa zákona "made in Fico"  nikto nebol odsúdený.....

LINK: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=5766

Vybral som len niekoľko najdôležitejších iniciatív a návrhov zákonov. Keďže ako poslanci OĽANO sme v merateľných ukazovateľoch aktivity uspeli (tu), bolo by kontraproduktíve ponúknuť linky všetkých 104 legislatívnych návhov, ktoré som podal. Ak by predsa len niekto zatúžil pozrieť  ich "dôvodové správy", ponúkam posledný link. 

LINKhttp://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/sslp&PredkladatelID=0&PredkladatelPoslanecId=773&CisObdobia=6

A k hnutiu bez programu? Kto sa dočítal až sem, možno ešte zvládne redukované priority programu, ktoré chceme realizovať po 5.3.2016. 
 

Zmluva so SlovenskomZmluva so Slovenskom

Samozrejme program. Takéto dokumenty vraj číta len 5% ľudí. Tak kto sa chce zamyslieť, podľa ním zvolených priorít - celý program OĽANO - NOVA pre voľby 2016 po kliku na obrázok. 

 

Program OĽANO - NOVA 2016

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za to, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel NKÚ nehlasoval nikto zo Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.


Už ste čítali?