reklama

Kreatívny minister propagandy

Pasca polo rozvinutej krajiny versus podpora kreatívnej ekonomiky, ktorá „vytvára pracovné miesta, generuje príjmy, dane a umožňuje miliónom ľudí, aby zdrojom ich živobytia bol talent“.(J.M.Jarre)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
Obrázok blogu
(zdroj: Buzirka)

V nedeľu som debatoval s ministrom kultúry v RTVS. Mali sme hovoriť o kultúre. Aj som sa tešil. Zbytočne. K odpočtu práce ministra nedošlo. Odpočet vlády prekryla utečenecká kríza, bezpečnostné riziko a témy z Madridu, Paríža či Kolína, ktoré si "naši ľudia zažívajú", podľa slov ministra "cez médiá". Toto bytostné ohrozenie Slovenska, zažívané cez médiá, vygumovalo témy, ktoré ľudia zažívajú na vlastnej koži. A na kultúrnu diskusiu ostalo 10 minút.

Desať minút. Tak som si vypočul zoznam presadenej agendy, ktorú čuduj sa svete v súbehu s ministerským výkladom poskytol aj dramaturg relácie v úhľadne zoradenej infografike. Nie som zvyknutý prskať žlč a síru, preto musím povedať, že Maďarič zúradoval niekoľko dobrých, kultúre pomáhajúcich zmien. Ale iba zúradoval. Podobne ako celá vláda s mohutným mandátom aj on zabetónoval hnijúce a zapáchajúce status quo aj v kultúrnom rezorte. Prečo? Prečo zostal iba úradníkom, keď sa mohol stať ... hm... štátnikom? To nie. Ale nad úradnickú agendu presahujúcu osobnosť to vytiahnuť mohol..

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Programové vyhlásenie vlády predpokladalo viac peňazí pre kultúru, ale nepodarilo sa. Za rezignáciu na úpravu oligarchizujúceho sa mediálneho prostredia a model financovania fondov kultúry na parametroch z roku 1993 ho nebudeme chváliť.Žiadna ambícia vytvoriť moderný viaczdrojový, komplexný a flexibilný kultúry fond je hanba.

Z môjho pohľadu najväčšia výzva - kultúrno kreatívny priemysel*, zlatý poklad v rukách moderných vlád rozvinutých krajín, zostal hlboko skrytý pred zrakom verejnosti a do roku 2013 si ho rozmazane všimol aj minister. Jediné, čo vedel vo svojom odpočte za ostatné štyri roky pre túto oblasť ponúknuť sú papiere, zasadnutia komisií a nariadenia vlády a do volieb dva mesiace na realizáciu. Nádhera.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dozvedel som sa v nedeľu, že je „človek skúsený, ktorý prišiel do ministerského kresla s kontinuitou“, Uff. Ani jeho skúsenosť a kontinuita nepomohla pri budovaní silnej pozície kultúrneho a kreatívneho priemyslu. V nedeľu sa nerozpakoval púšťať polopravdy a lži. Alebo sny? Vraj budú vyčlenené pre novú vládu financie vo výške 270 miliónov euro na kreatívny priemysel. Znie to vysoko alibisticky, tak ako nezabezpečenie peňazí pre rezort kultúry tu a teraz. Plus hlava hlboko v piesku pod železobetónou konštrukciou garáži na hradnom kopci ukazuje, že ak má isť proti silným a zakladajúcim členom Smerpartaje (čo on nie je), nevychádza mu krok a nestíha s dychom. Viac peňazí na kultúru nebude, garáže budú a ešte vymysli ako vyhrať voľby! Jasné zadanie zakladajúcich členov. Najkreatívnejší spôsob ako robiť odpočet tak, že poviem čo urobí ďalšia vláda, je jedným z overených scenárov "ministra propagandy". Zvykli sme si aj u iných ministrov, že miesto priznania zlyhaní v minulosti, hovoria čo by robili zajtra. Tak slúbil 270 miliónov pre kreatívny priemysel za ďalšej vlády. Ako inak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môže odpočet ministra kultúry začať a skončiť prezentáciou niečoho, čo neprišlo? Môže.Čo tam po tom, že kreativny priemysel má potenciál nás vymaniť z pasce polo-rozvinutej krajiny a vystreliť nás bližšie k 30 najrozvinutejším krajinám sveta. Ak zlyháme a minister za posledné roky zlyhal, tak v tejto pasci môžeme uviaznuť na desaťročia. Sféra, ktorá počas finančnej krízy aj po nej rástla, je oblasť kultúrno kreatívneho priemyslu. Generuje 2,5 krát vyššiu zamestnanosť ako automobilový priemysel, čo vytvára vyšší počet miest než sektory akými sú spracovanie kovov, oceliarstvo, telekomunikácie či chemický priemysel. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sa teda diala podpora na talente a kreativite vystavanej ekonomike? V máji 2014 prišlo historicky prvé uznesenie vlády (http://www.culture.gov.sk/extdoc/5037/Uznesenie-vlady-SR_223_2014), ktoré ukladalo ministrovi kultúry vypracovať návrh stratégie, tá uzrela svetlo sveta v decembri 2014 (http://www.culture.gov.sk/extdoc/5963/strat%E9gia). Samozrejme, ako je to v našej tak kreatívnej a inovatívnej štátnej správe bežné, prišlo ďalšie uznesenie vlády v januári 2015, ktoré opäť uložilo ministrovi kultúry vypracovať do 30. júna 2015 akčný plán realizácie Stratégie rozvoja kreatívneho priemyslu v Slovenskej republike (http://www.culture.gov.sk/extdoc/5964/akcny%20plan). A keďže termín nedodržal, plán realizácie schválili v decembri 2015, čiže ho môže realizovať celé a plné dva mesiace.

Výkon, ktorý vyžadoval skúsenosť, kontinuitu, stabilitu a jasné mechanizmy. Irónia je na mieste. Prezentovať sa dokumentami, ktoré boli vytvárané ku koncu volebného obdobia a na realizáciu ostali dva mesiace je ďaleko od zodpovednosti skúseného a kontinuálneho „štátnika“. Estónci, o ktorých vládna strana nerada počúva, objavili výhody kreatívneho priemyslu už v roku 2007, predbehli nás o dekádu a nepotrebovali 270 miliónov euro.

Propaganda nestačí a stavať na dokumentoch a tvorivosti iba pri ich písaní je omyl. Fatálny omyl pre ľudí, ktorí sú kreatívni aj bez ministra, ale keďže Jean Michel Jarre (president CISACu*) odkazuje, že kreatívny priemysel potrebuje silnú verejnú podporu, vysoko vzdelanú populáciu, zodpovedajúci legislatívny rámec a zmenu fungovania inštitúcií v danej oblasti, minister zlyhal.

Môžeme pod vládou Smeru ďalej montovať státisíce áut, ale dizajn sa už navrhuje inde vo svete a niekde to riadia práve tí rodáci, ktorí odišli zo Slovenska, pretože na svoje kreatívne myšlienky nemali podmienky.

* Medzi základné oblasti KKP patrí reklama, architektúra, knihovníctvo, odevný priemysel, hudba, kinematografia a filmové štúdia, noviny a časopisy, múzické umenia, rozhlas, televízia, výtvarné umenie, dizajn, umelecké remeslá, hračky, video hry a aplikácie, IT priemysel, digitálny obsah, atď.

** Medzinárodná konfederácia spoločností autorov a skladateľov

Linky:

Kultúrny a kreatívny priemysel stimuluje celosvetovú ekonomiku: http://www.teraz.sk/magazin/kulturny-kreativny-priemysel-ekonomika/171300-clanok.html

Ekonomický rast Európskej únie: Prínos kultúrneho a kreatívneho priemyslu: http://www.soza.sk/fileadmin/documents/PR_EY_study_SK.pdf

European Creative Industries Summit: http://ecbnetwork.eu/wp-content/uploads/2015/09/ECIS2015.pdf

Jozef Jofo Viskupič

Jozef Jofo Viskupič

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

http://www.jozefviskupic.skOtec, športovec, zakladateľ regionálneho vydavateľstva, autor a realizátor projektu siete internetových kaviarní, dramaturg a majiteľ hudobných klubov, organizátor koncertov, kultúrnych podujatí a festivalov a ... spoluzakladateľ hnutia OĽaNO i poslanec NRSR. Odkedy som opustil slovenské reálie malého a stredného podnikania a začal pracovať na obhajobe verejného záujmu venujem sa prioritne riešeniam v oblastiach energetickej koncepcie štátu, opravy politického systému a fungovaniu štátu cez nezlodejské zavádzanie IT technológií, kultúre, mediálnemu prostrediu, ako aj fungovaniu EÚ.Kandidoval som v parlamentných voľbách 5.3.2016 na148. mieste kandidátky hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽANO-NOVA).Ďakujem za 23621 preferenčných krúžkov, iba vďaka ktorým som sa stal jedným z 19 poslancov hnutia. Ďakujem za dôveru, veľmi si vážim každý jeden z nich.Moju činnosť možete sledovať aj (tu). Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu